دانلود آهنگ لري خرم آبادي
انواع موسيقي در قوم لرهم اكنون موسيقي لري در قالب ترانه به هفت بخش تقسيم ميشود كه عبارتند از موسيقي و ترانههاي غنايي و عاشقانه، موسيقي و ترانههاي حماسه رزمي، موسيقي و ترانههاي سوگواري، موسيقي و ترانههاي فصول، موسيقي و ترانههاي كار، موسيقي و ترانههاي طنز و سرودهاي مذهبي. موسيقي و ترانههاي غنايي و عاشقانه: شامل ترانهها و آهنگهايي است در وصال يا فراق معشوق مانند ترانههاي هي لو، بينا بينا، كيودار يا نغمههاي شيرين و خسرو، ساري خواني، ميربگي (ميرونه) و دهها ترانه ديگر كه در مقامهاي مختلف موسيقي لري اجرا ميگردد.
موسيقي و ترانههاي فصول: موسيقي و ترانههاي ويژه فصول مختلف مانند برزه كوهي، ماله ژيري، كوچ بارو. پس از انقلاب ۵۷
موسيقي سازيساز سرناكمانچه شش تكه پشت باز، موزه فلكالافلاكشاميرزا مرادي در حال نواختن ساز سرنا
سرنانوشتار اصلي: سرنادهلنوشتار اصلي: دهل
كمانچه (تال) نوشتار اصلي: كمانچه دومين ويژگي در حفظ سنت كهن تعداد سيمها در اين ساز است.
دانلود آهنگ لري بختياري اصيل
تنبكنوشتار اصلي: تنبكتنبورنوشتار اصلي: تنبور
تاريخچه عليرضا حسين خاني در حال نواختن ساز تال موسيقي و ترانههاي حماسي در قوم لر در دو جهت عمل نمودهاند.
ترانه لري ترجمه فارسياَسبت و زين و كتلت زيه در مال اسبت به زين و كتل تو جلوي منزلگاه استدشمنو شادي كنان دوسو زنان زال دشمنان شادي ميكنند و دوستان زار ميزنندشمشيرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشيرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
كينه دارم بعد خوت وش وش بكنه جنگ چه كسي را دارم كه بعد از خودت با آن جنگ كنمدات برو كگو برو همه بران مو مادرت موي ميبرد خواهرت موي ميبرد همه گيسو ميبرندهمه برن و كارد زنت و خنجر اگر همه با كارد موي برند همسرت با خنجر موي ميبرد
بررسي و تحليل ضرباهنگ ترانههاهمت علي سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سيمبررسي و تحليل ملودي ترانهها
دانلود آهنگ لري شاد دي بلال خواننده زن
چنين گوشهاي در موسيقي سنتي ايران در دستگاه شور وجود دارد و اجراي اين گوشه در دستگاه ماهور، منحصر به قوم لر است.ويژگيهاي كلي موسيقي لري
اين مورد نيز در موسيقي مردم كرد وجود دارد.قسمت اعظم ترانههاي قوم لر به ويژه در منطقه لرستان در دستگاه ماهور ساخته شدهاند اين ساختهها با حسن سلحشوري و روحيه حماسي مردمان اين منطق منطبق است.ترانه دايه دايه
نازي خانم ديگر دختر حاج عاليخان سگوند و همسر عليمردان خان فيلي بود. در دوران جنگ ايران و عراق استاد محمد ميرزاوندي اين تصنيف رو به عنوان اثري ماندگار براي رزمندگان در دفاع از كشور ثبت كرد سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در همايش مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سراسر كشور، دربارهٔ اين تصنيف گفت:[نيازمند منبع]
هالوه گَنِم خَرِم، دوره دوره، كَشكِلَه شيرازي خرمآبادي كه قصهٔ عشق و عاشقي و مهر و دوستي سادهٔ روستايي است كه در هر منطقه به فراخور حال خود تا حدودي تغييراتي در آن دادهاند.
▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد : - ياري و سحري نام دو آهنگي است كه ويژه سوگواري است و براي مراسم خاكسپاري مورد استفاده قرار مي گيرد.ـ رارا، آهنگي است كه درسوگ فردي نواخته مي شود كه همراه با رقص واشعار مور است.
ـ نواهاي خديوي و مال ژيري كه ويژه فصل پائيز وهنگام كوچ است.درمراسم سوگواري براي هرفردي بنابه ارزش و جايگاهش در آن قوم آوراز ويژه اي مي خوانند چنانكه تفاوت زيادي ميان اشعار سوگ كودكان وجوانان ناكام با مردان بزرگ قوم مي باشد.
● موسيقيهاي آوازي (كلامي) و موسيقيهاي سازي ▪ موسيقي آوازي لرستان هر چند بازشناسي بخشي از ويژگيهاي زندگي اين مردم، با بررسي آثار دست و انديشه آنها كه در قالب عناصر مادي و مينوي تجلي يافته و به يادگار ماندهاند، شدني است، ولي گذرگاه ورود به كُنه زندگاني آنها و اشراف بر بسياري از ويژگيهاي ناشناخته زيست و زندگي اين مردم دلير، جز مطالعهٔ دقيق و همه جانبهٔ چند و چونيهاي جلوههاي گوناگون امروزي نخواهد بود.
● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي) اين آواز، گاه در دلتنگي، گاه در اوقات فراغت، در حال كار، در شادماني و سور، گاهي به انگيزه تهي كردن درون از فشارهاي روحي و شكوه و شكايت از جور روزگار، پند و اندرز و گاه در جلوه غم عشق، از حنجرهٔ توانايان اين شيوه و با دست و پنجهٔ نوازندگان زبردست خوانده و نواخته ميشود. در بيان قدمت اين آواز همين بس كه آن را اصيلترين، محبوبترين، رايجترين و مردمآشناترين نواي كهن ميشناسند.
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد، عصا در دستم گويي پاهاي من است.
دانلود رايگان آهنگ لري بختياري غمگين
▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) اين دو آواز شاخههايي از آواز عليسونه هستند كه نه حالت مويه را دارند و نه به صورت خاص، عليسونه محسوب ميشوند و همين نكته نشانهٔ قدمت ديرينهٔ عليسونه و بنيادي بودن اين مقام در آوازهاي محلي لري است.ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا ميكشم تا ميكنم پير يا مورم دو قورسُ يا وطن دير
درد دل يا ميكشد مرا يا پيرم ميكند، يا به گورستان و يا به وطني دور ميبرد مرا.نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست،
▪ ساري خوني (ساريه خواني) آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟
اي دله سي ديلرو هه ميزني زار يه تونو به ديلرويه دينه يار ● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار
ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلامهاي ديني ـ كلامهاي يارسان، چل سرو
▪ مويهها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني ▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري
دانلود آهنگهاي لري غمگين قديمي
▪ مقامهاي شادي – عروسي ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه) بزران) ▪ مقامهاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو)
▪ مقامهاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه
موسيقي لرستان به دليل محدوديت جغرافيايي اين خطه و محصور بودن آن درميان كوههاي سر به آسمان ساييده زاگرس و عدم هم مرزي اين سرزمين با كشورهاي بيگانه نسبت به موسيقي ساير مناطق كشور بكرتر ودست نخورده تر مانده است.سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور) ۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله)
۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است:
با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند .
اين سه قوم كه هر كدام پشتوانه اي بسيار غني از فرهنگ و تاريخ دارند، در حوزه هاي خاصي بر هم اثر گذاشته يا از يكديگر تأثير گرفته اند و با وجود همبستگي تاريخي و فرهنگي، هركدام وجوه مستقل فرهنگي خويش را نيز دارا بوده اند.
به علت روحيه سلحشوري، اشعار و سرودهاي يشان بيشتر پيرامون مبارزات و مسايل اجتماعي است. ▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد : ـ آهنگ سواركاري كه ويژه سواركاران است و سرشار از هيجان مي باشد.
ـ تبرزكويي، اين نوايي بهاري است كه درهنگام كوچ نواخته مي شود.ـ آوازهاي شكارگري كه به صيادي مشهور ومعروف مي باشد.درمراسم سوگواري براي هرفردي بنابه ارزش و جايگاهش در آن قوم آوراز ويژه اي مي خوانند چنانكه تفاوت زيادي ميان اشعار سوگ كودكان وجوانان ناكام با مردان بزرگ قوم مي باشد.● موسيقيهاي آوازي (كلامي) و موسيقيهاي سازي
▪ موسيقي آوازي لرستان ● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي)
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد،
دانلود آهنگ لري بختياري ارمان در عصر جديد
عصا در دستم گويي پاهاي من است.▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا ميكشم تا ميكنم پير يا مورم دو قورسُ يا وطن دير
درد دل يا ميكشد مرا يا پيرم ميكند، يا به گورستان و يا به وطني دور ميبرد مرا.نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست،
▪ ساري خوني (ساريه خواني) از ديدگاه اهميت آوازها در لرستان، ساريخوني با شهرتي تقريباً همردهٔ عليسونه، از حال و هوايي ويژه برخوردار است.آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟ اي دله سي ديلرو هه ميزني زار
يه تونو به ديلرويه دينه يار اي دل از هجر دهلران (كه يارت در آنجاست) پيوسته در زاري و نالهاي.● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه
ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلامهاي ديني ـ كلامهاي يارسان، چل سرو ▪ مويهها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني
▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو
ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي دانلود آهنگ لري شاد عروسي لرستان ميلاد بيرانوند لري ـ سرنا، دهل، كمانچه (تال)، تنبك (تمك)، تنبور.▪ مقامهاي شادي – عروسي چو بازي.ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه)
دانلود آهنگ لري بختياري غمگين
بزران) ▪ مقامهاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو) ▪ مقامهاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه
سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور)
۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله) ۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»: اجراي اين آوازها از يك سو براي تحمل كارهاي طاقت فرسا و سنگين و از سوي ديگر، براي سرعت بخشيدن به آهنگ كار و هماهنگي ميان انجام دهندگان كار بوده است.
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است: شايان ذكر است كه موسيقي لرستان همواره داراي جنبه اي اجتماعي وسياسي بوده است.با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند
حقيقي از برگزيدگان هشتمين جشنواره موسيقي جوان است و شاگردي هنرمنداني چون مسعود شعاري و حسين عليزاده را در كارنامه دارد.چكيده
آنچه در اين مقاله در مورد موسيقي لرستان بيان شده است را ميتوان در چند عنوان بطور خلاصه ذكر كرد:الف) تاريخچه موسيقي در لرستان بر اساس اسناد و شواهد تاريخي بر جا مانده از مناطق لر نشين.ب) جايگاه موسيقي در فرهنگ مردم لرستان بطو ري كه در هر مراسم و آيين اجتماعيِ مردمان اين مرزو بوم، موسيقي حضوري پر رنگ، عجين شده و ملموسي را داراست.د) موسيقي محلي لرستان و مقامهاي موجود در آنكه به دو بخش موسيقي آوازي (كلامي) و سازي تقسيم ميشود.
مقدمه:نياكاني كه با طبيعت و سرشت گيتي، انس و الفتي عميق و با پديدههاي پيرامون خويش پيوندي ناگسستني داشتند ودربرخورد با مشكلات، با تبيين پديدههاي ناشناخته، تجليات ذهني را به گونههاي مختلف برپرده زندگاني، نقشي آشكار و جاويد ميزدند. باوجود اينكه با مطالعه ومعرفي آثار فرهنگي مادي ومعنوي هرجامعه و پژوهش علمي درهمين گذرگاه سخت ودقيق ميتوان به اين جهان ناشناخته راه يافت، ولي بررسي فرهنگي مرز وبوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگي آن شدني نيست، اما با هدف نمايش گوشههايي ازتبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند اين مرز وبوم و ترغيب بيشتر پژوهشگران مشتاق به درياي بيكران فرهنگ موسيقيايي روزنههايي ازاين تصوير توصيف ناپذير را ميگشاييم.
تاريخچه موسيقي درلرستانقطعه سفالي كه از [كاسو]ها يا [كاسي]ها درهزاره سوم پيش ازميلاد دركوهستانهاي زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزديكي چادرها يا كلبههايي نشان داده است (تصوير 2)اين سفال حالت ونوع ديگري از رقص را كه درآن اجرا كنندگان هركدام بازوان را پشت گردن يكديگرنهاده و دستها را برروي شانههاي نفرات طرفين خود نهادهاند نشان ميدهد.
جايگاه موسيقي درفرهنگ مردم لرستان
سازهاي رايج درموسيقي لرستان1- سازهاي بادي (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهاي زهي (Chordophones) كمانچه – تنبور3- سازهاي كوبهاي (membranophones): تنبك (تمبك) – دُهُلموسيقي محلي لرستان
دانلود آهنگ غمگين و گريه دار لري ياسوجي
موسيقي را ميتوان در يك تقسيم بندي كلي به دو دسته باز شناخت:الف) موسيقي آوازي (كلامي) ب) موسيقي سازي1- آوازهاي شادمانه (عروسي)؛ ترانههايي كه عملا بدون همراهي ساز و با هم آوايي زنان در مراسم عروسي اجرا ميشود و عبارتند از سيت بيارم، بينا بينا، بزران بزران
برخي از اين آواها عبارتند از:كچكله شيرازيكوش طلاآواهاي عاشقانه مانند:
كلنجه زرد - كلنجه نوعي كت مخمل زنانه در رنگهاي الوان است كه در گذشته زنان طبقات مرفه آنرا به تن ميپوشيدند و اين ترانه در وصف زني است كه كت مخمل زرد به تن دارد.بزران بزران - منظور به صدا در آوردن زنگ يا دو چند فلز است.3-كلامهاي ديني يا سرودههاي مذهبي:4-مويهها (سوگواري):در مراسم سوگواري عزيزي از دست رفته، زنان عزاداري كه در سوگ نشستهاند در وصف او آوازهايي توام با الحان خاص بومي ميخوانند كه هر بيننده و شنوندهاي را متأثر ميسازد و اين آوازها را در گويش مور يا سرو گويند.
5-آواهاي دلتنگي و غريبي:6- آوازهاي حماسي:از انواع آواهاي حماسي ميتوان به:
شاهنامه خواني لري و لكي:7-آوازهاي طنز و هجو:اين ترانهها اغلب به صورت في البداهه در هجو شخص يا موضوع يا مكاني سروده شده و برخي اوقات نيز با حركات نمايش طنز آلود فرد يا افرادي همراه بوده است از جمله اين اواها ميتوان بهماست فروشهورم هورمهي راسي سله
هي نبات8-موسيقي آواز كار (ترانههاي كار):ب- موسيقي سازي:
اين موسيقي آنچنان كه از اسمش پيداست با استفاده از سازهاي بومي و توسط نوازندگان محلي اجرا ميگردد.- مقامهاي شادي (عروسي):رقص (سنگين سماع، دو پا، سه پا، شا نه شكي، اشكاري):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبك، كمانچه)رقص و آواز: (بينا بينا، كيودار، كلنجه زرد)
2- مقامهاي سوگواري:نوع ساز (دهل، سرنا) موسيقي سوگواري بيشتر جنبه آييني داشته و در مراسم عزاداري از روزگار كهن تا كنون كاربرد فراوان دارند معروفترين مقامهاي آن عبارتند از:پاكتليچمري يا چمرانهشيونيياري
كريمخاني3-مقامهاي عاشقانه و دلتنگي (كمانچه و تنبك)
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد
منبع سايت دانلود آهنگ جديد ريتم تاپ ritm.top
https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/